Shockschade en affectieschade bij een ongeval 

Als u bij een ongeval betrokken bent geraakt, kunt u als slachtoffer schade lijden. Deze schade kan materieel en immaterieel van aard zijn. Smartengeld is een vergoeding voor de immateriële schade. Deze vergoeding wordt gegeven als compensatie voor het leed, pijn, verdriet en gemiste levensvreugde na het ongeval. Een smartengeldvergoeding kunt u bovenop de vergoeding van de materiële schade ontvangen. Maar, hoe zit het als u een nabestaande of familielid bent van het slachtoffer? Kunt u dan ook een vergoeding voor de immateriële schade ontvangen?

Ja dat kan, er wordt een onderscheid gemaakt tussen shockschade en affectieschade.

 

Wat is shockschade?

Van shockschade is sprake als een naaste wordt geconfronteerd met het ongeval, of de directe gevolgen daarvan, en daardoor een in de psychiatrie erkend ziektebeeld oploopt. Het gaat hier vaak om schrijnende gevallen. Denk hierbij aan een kind dat na een ongeval zit vastgeklemd in een auto en vervolgens levend wordt verbrand voor de ogen van de moeder. Ook een willekeurige passant die zoiets heeft zien gebeuren, kan in beginsel aanspraak maken op shockschade.

 

Voorwaarden om aanspraak te kunnen maken op shockschade

Om aanspraak te kunnen maken op shockschade, moet er zijn voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • Er dient sprake te zijn van een overtreding van een verkeers- en/of veiligheidsnorm;
  • Er dient sprake te zijn van een hevige emotionele shock; 
  • Er dient sprake te zijn van een nauwe affectieve relatie; 
  • Er dient sprake te zijn van shock veroorzaakt door confrontatie met het ongeval of de directe gevolgen daarvan;
  • Er is sprake van een in de psychiatrie erkend ziektebeeld (denk hierbij aan PTSS). 

De Hoge Raad heeft in het Taxibus arrest (HR 22 februari 2002, ECLI:NL:HR:2002:AD5356) deze voorwaarden opgesteld om een vordering tot shockschade te laten slagen.

 

Wat is affectieschade?

Sinds 1 januari 2019 hebben naasten en nabestaanden van letselschadeslachtoffers door invoering van de Wet Vergoeding Affectieschade een eigen recht op vergoeding van hun immateriële schade. De vergoeding van affectieschade is er niet op gericht om het leed, de pijn, het verdriet en de gemiste levensvreugde van nabestaanden of naasten weg te nemen. Volgens de wet heeft de vergoeding vooral een symbolisch karakter waarmee wordt erkend dat de nabestaanden en naasten óók iets is aangedaan. Bij affectieschade moet sprake zijn van overlijden of van ernstig en blijvend letsel. Van ernstig en blijvend letsel is sprake als het gaat om 70% functionele invaliditeit. Denk hierbij aan een hoge dwarslaesie of ernstig traumatisch hersenletsel. Het percentage geeft richting, maar is niet beslissend. 

 

Wie hebben recht op een vergoeding affectieschade? 

Directe familie- en gezinsleden van het slachtoffer kunnen aanspraak maken op een vergoeding. Dit zijn echtgenoten, geregistreerde partners, ouders en kinderen van het slachtoffer. Broers en zussen van het slachtoffer worden niet expliciet genoemd in de wet. Zij vallen onder de hardheidsclausule. Deze clausule bepaalt dat iemand in een bijzonder geval toch aanspraak kan maken op vergoeding van affectieschade. 

De aard van de relatie die de naaste heeft met het slachtoffer, bepaalt mede de omvang van de vergoeding:

 

Affectieschadevergoeding

Verschil shockschade en affectieschade 

Het verschil tussen shockschade en affectieschade is dus dat shockschade ziet op confrontatie met het ongeval of de directe gevolgen daarvan en hierdoor een in de psychiatrie erkend ziektebeeld ontstaat. Affectieschade ziet op het leed dat nabestaanden of naasten ervaren doordat een van uw geliefden overlijdt of ernstig en blijvend letsel oploopt door het toedoen van een ander.

 

Contact

Wilt u aanspraak maken op vergoeding van shockschade of affectieschade? Laat u dan altijd bijstaan door een ervaren advocaat of jurist. Schroom niet om contact met ons op te nemen voor een vrijblijvend intakegesprek. 

Wilt u eerst weten of en in hoeverre u recht heeft op een schadevergoeding? Schroomt u dan niet om de gratis letselschadetest te doen om de haalbaarheid van uw claim aan onze advocaten en letselschade specialisten voor te leggen.

U kunt uw vraag ook voorleggen via het contactformulier, maar u kunt ook bellen met een van onze vestigingen in Amsterdam of Den Haag

Laat u liever uw gegevens achter, zodat wij contact met u opnemen of wilt u ons via WhatsApp benaderen? Dan kan dat uiteraard ook.

Letselschade Arslan & Ersoy Advocaten

Waarom Arslan & Ersoy?

Wij denken, adviseren en procederen in termen van oplossingen en dit ziet u altijd als rode draad terug in onze dienstverlening.

  • U bent gegarandeerd van hoogwaardige rechtsbijstand en begeleiding
  • U krijgt altijd gespecialiseerde advocaten en letselschadespecialisten
  • U bent bij ons geen nummer, maar een gewaardeerde klant
  • U krijgt altijd een vast contactpersoon
  • Wij zijn altijd goed bereikbaar voor u
  • Last but not least: Uw belang staat bij ons altijd voorop!

Onze werkwijze is altijd
simpel, eerlijk & transparant

Kennismaking Arslan & Ersoy Advocaten
1
1e kennismaking

Tijdens een vrijblijvend persoonlijk gesprek inventariseren we samen de zaak. Dit kan bij ons op kantoor of bij u aan huis.

Behandelingzaak Arslan & Ersoy Advocaten
2
Behandeling van uw zaak

We gaan aan de slag met uw zaak met de wetenschap dat in elk denkbare scenario uw belang voor ons leidend is.

Tijdensproces Arslan & Ersoy Advocaten
3
Tijdens het proces

We houden u van begin tot afronding op de hoogte van de vorderingen en zijn ten alle tijde bereikbaar voor u.

Vraag een vrijblijvend gesprek aan

Wij staan u bij met raad en daad. Heeft u een juridisch probleem en heeft u bijstand nodig van een advocaat met daadkracht? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Vraag snel een gratis kennismakingsgesprek aan.







    Ik wil teruggebeld wordenIk wil een email ontvangen

    Emine Kaya Arslan & Ersoy Advocaten

    Heeft u liever direct telefonisch contact?

    Neem dan contact op met een van onze vestigingen en we staan u direct te woord.

    Wat onze klanten zeggen

    Icon van Arslan en Ersoy Advocaten
    Ayse Mammoth

    Ik ben heel goed geholpen door de heer Ersoy. Hij nam ruim de tijd om naar mijn verhaal te luisteren en heeft mij goed advies gegeven.

    Icon van Arslan en Ersoy Advocaten
    Saligram Bekir

    Ik kan iedereen aanbevelen om naar Arslan & Ersoy advocaten te gaan. De advocaten zijn behulpzaam en vechten voor je tot het einde.

    Google Rating
    4.8
    Based on 290 reviews
    js_loader