Letselschade met een opgevoerde fatbike: waar moet je op letten?
Fatbikes – die brede, robuuste fietsen met dikke banden – winnen sterk aan populariteit, zowel voor recreatief gebruik als woon-werkverkeer. Soms kiezen mensen er echter voor om hun fatbike op te voeren, bijvoorbeeld door het motorvermogen te vergroten of de snelheid via de besturing te ‘tunen’. Dat roept belangrijke juridische vragen op, vooral als je als fietser, inzittende of andere weggebruiker door zo’n opgevoerde fatbike letselschade oploopt. In dit artikel bespreken we de belangrijkste aandachtspunten: wanneer is sprake van aansprakelijkheid, welke wetgeving is relevant, en welke stappen kun je zetten als slachtoffer.
1. Wat betekent “opgevoerd” precies?
Onder een ‘opvoering’ wordt verstaan dat een elektrische fiets (of fatbike met elektrische ondersteuning) zodanig is aangepast dat hij sneller of krachtiger kan worden dan wettelijk toegestaan. Dergelijke aanpassingen kunnen een fiets technisch gezien veranderen in een ander voertuigtype of ertoe leiden dat de fiets niet meer voldoet aan de wettelijke eisen voor fietsen of andere vervoermiddelen.
2. Welke wetten en regels zijn relevant?
Bij letselschade door een opgevoerde (fat)bike kunnen verschillende juridische kaders een rol spelen, waaronder de wettelijke aansprakelijkheid (art. 6:162 BW), de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM), Wegenverkeerswet (artikel 185) en specifieke jurisprudentie over modificaties van voertuigen. De vraag of de opgevoerde fiets nog als ‘fiets’ geldt of als ‘motorvoertuig’ is vaak doorslaggevend voor de aansprakelijkheid en dekking onder verzekeringen.
3. Aansprakelijkheid bij een ongeval met een opgevoerde fatbike
Als slachtoffer van een ongeval met een opgevoerde fatbike kun je stellen dat de bestuurder of eigenaar een verhoogd risico heeft aanvaard door de fiets te modificeren. Het aanbrengen van technische aanpassingen die leiden tot hogere snelheden of mindere remwerking kan worden gezien als onzorgvuldig handelen. Een bestuurder van een opgevoerde fatbike zal veelal niet aangemerkt worden als een zwakke verkeersdeelnemer, een bescherming die wordt geboden aan fietsers en aan voetgangers. In zo een situatie is een bestuurder van een opgevoerde fatbike gelijkgesteld aan een bestuurder van een gemotoriseerd voertuig.
4. Praktische stappen: wat kun je doen?
Bij letselschade door een opgevoerde fatbike is het van belang om bewijs te verzamelen, zoals technische gegevens, foto’s en getuigenverklaringen. Laat een deskundige beoordelen in hoeverre er sprake is van een opvoering. Omdat een opgevoerde fatbike niet wordt gedekt door een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) en er ook geen WAM-verzekering hiervoor aangesloten kan worden, dreigen slachtoffers die als gevolg van een aanrijding met een opgevoerde fatbike buiten de boot te vallen. Onder omstandigheden kan een beroep worden gedaan op de Waarborgfonds. De letselschade advocaten en juristen van Arslan & Ersoy Advocaten helpen u daarbij graag!
5. Waarom Arslan & Ersoy hierbij kan ondersteunen
Bij Arslan & Ersoy hebben wij ruime ervaring met verkeersongevallen, aansprakelijkheidsrecht en letselschadezaken. Wij begeleiden cliënten bij de beoordeling van technische fouten, het opstellen van aansprakelijkstellingsbrieven en het voeren van onderhandelingen met verzekeraars. Ook kunnen wij inschakeling van medische en technische experts coördineren en zorgen dat jouw rechten als slachtoffer optimaal worden beschermd.
Heb je letselschade opgelopen door een (opgevoerde) fatbike en wil je weten wat jouw juridische mogelijkheden zijn? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

